Hacamat Nerdeyse Hazreti Adem (AS) ile
başlamış olup bir çok peygamber zamanında değişik kavimlerde
uygulanmıştır. Yazılı kaynaklara göre hacmat ın 5,000 yıllık geçmişte de
uygulandığını biliyoruz.
İslamda ise Hacamat; Rasulallah
Efendimize (sav) Mirac da Hacamat yaptırmanın önemi vurgulanarak
‘Ümmetine tavsiye olması’ melekler arzedildiği Hadis-i Şerfilerle
sabitdir.
Bir hadis-i Şerifde Peygamber
Efendimiz(s.a.v) buyuruyorki; ‘Sizin tedavi olmak için başvuracağınız en
iyi çare Hacamattır’ (Hadis-i Şerif)
Abdullah b.Abbas(r.a) Şöyle
demiştir:Peygamber Efendimiz(s.a.v) Miraç gecesinde meleklerden hangi
topluluğa uğradımsa bana ‘ümmetine kan aldırmayı emret’ diye tavsiye
ettiler.
Hacamat Rasulallah Efendimiz Muhammed Mustafa (SAV) sünneti, Cebrail A.S. nin tüm müminlere tavsiyesidir.
İlaçların en hayırlısı hacamat, müshil ve sülük takmaktır.” (Kenz’ul Umman, 28167)
Peygamber efendimiz (SAV) bizzat kendisi
Ebu Taybe adında bir haccama hacamat yaptırmış ve başından kan aldırıp
haccama ücretini ödemiş ve şöyle buyurmuştur: ”Kan aldırma yollarının en
güzeli hacamattır.’‘ (Buhari,tıb 13; Müslim,musakat 62,63; Ebu
Davut,nikah 26, tıp 3)
”Sizin tedavi olmak için baş vuracağınız en iyi çare hacamattır.” (Nesei)
Miraç gecesinde yanından geçtiği her bir
melek grubunun Peygamberimize: ”Ümmetine hacamatı emret!” diye
söylediğini Abdullah b. Abbas (RA) rivavet etmektedir. (Ali
Nasif,et-Tac,III,203).
Hz. Peygamber (SAV) ihramlı iken hacamat yaptırmıştır. (Buhari,savm,22; Müslim,hac87,88)
”Balda ve hacamat olmakta şifa vardır.” (Buhari,tıp3) ”Hacamat,aklı artırır,hafızayı kuvvetlendirir.”(Hakim)
Ebu Kabşe el-Emmari (RA) anlatıyor:
Peygamber (SAV) başından ve iki omuzu arasından hacamat olur ve ”Kim bu
kandan akıtırsa, herhangi bir hastalık için bir başka ilaçla tedavi
olmasa da zarar görmez.” buyurmuştur. (Ebu Davut- İbn Mace)
”Baştan hacamat olmak,eğer sahibi niyet
ederse, yedi derde şifadır: cüzzam, cinnet, baras, uyuklama, göz
kararması, baş ve diş ağrılarına şifadır.” (Tabarani)
”Tedavi olduğunuz şeyler arasında şunlarda şifa vardır: Hacamat, bal şerbeti ve dağlama. Lakin ben dağlamayı sevmem.”(Buhari)
Ebu Kesbe el-Enmari radiyallahu anh
anlatiyor: “Resulullah aleyhissalatu vesselam basindan ve iki omuzu
arasından hacamat olur ve: “Kim bu kandan akitirsa, herhangi bir
hastalik için, bir baska ilacla tedavi olmasa da zarar gormez!”
buyururdu.” Ebu Davud, Tibb 4, (3859); Ibnu Mace, Tibb 21, (3484).
Muhammed (SAV) Efendimizin bizzat
kendisi Ebû Taybe adında bir Haccâm’a hacamat yaptırmış ve başından kan
aldırıp haccâma ücretini ödemiş ve şöyle buyurmuştur: “Kan aldırma
yollarının en güzeli hacamattır. (yahut hacamat sizin en iyi tedavi
yollarınızdır)”(Buhâri, Tıb 13; Müslim, Musakat 62, 63; Ebû Dâvûd Nikâh
26, Tıb 3)
Muhammed bin Abdullah; her kim ayın on
yedi on dokuz ve yirmi birinci günlerinde kan aldırırsa kan hücumundan
dolayı meydana gelen bir çok hastalıklardan şifa bulur.’ buyurmuşlardır.
E. Davud Tıp H. 3861; Tirmizi Tıp H. 2051
Resulullah (sav) buyurdular ki: “Haccam
ne iyi kuldur; (fazla) kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır.”
İbnu Abbas der ki: “Resulullah (sav) Mi`rac gecesinde, meleklerden
mürekkep bir cemaate her uğrayışında; “hacamat olmaya devam et! Ümmetine
de hacamat olmalarını emret!” derlerdi.” Kütübi Sitte Hadis No 4016
İbn-i Abbas’Resulullah (sav) hacamat oldu ve haccama ücretini verdi.
Eğer bu (hacamat ücreti) haram olsaydı vermezdi. Ayrıca efendisine
konuştu, o da vergisini hafifletti.’
Resulullah (sav) ihramlı iken hacamat
oldu (kan aldırdı). (Bu metin Sahiheyn`in metnidir.) Buhari merhumun bir
diğer rivayetinde: “[Resulullah (sav)] oruçlu iken hacamat oldu” denir.
Yine Buhari`nin bir diğer rivayetinde: “[Resulullah (sav) ihramlı iken
çektiği ağrı sebebiyle başından hacamat oldu” denir. Bir diğer
rivayette: “Şakika denen (başının ön kısmındaki) bir ağrı sebebiye,
Lahyu Cemel adında Mekke yolu üzerindeki bir su başında, başının
ortasından hacamat oldu” denir.
Resulullah (sav) buyurdular ki: “Haccam
ne iyi kuldur; (fazla) kanı giderir, beli hafifletir, gözü parlatır.”
İbnu Abbas der ki: “Resulullah (sav) Mi`rac gecesinde, meleklerden
mürekkep bir cemaate her uğrayışında; “hacamat olmaya devam et! Ümmetine
de hacamat olmalarını emret!” derlerdi.” Kütübi Sİtte Hadis No 4016
Resulullah (sav) buyurdular ki: “Şifa üç
şeydedir: * Bal şerbeti. * Kan aldırma, * Ateşle dağlama. Ancak
ümmetimi dağlamaktan menediyorum.” Bir rivayette: “Balda, hacamat olmada
şifa vardır” demiştir. Kütübi Sİtte Hadis No 4002
Ebu Hind, Resulullah`ı bıngıldak
kısmından hacamat etmişti. Aleyhissalatu vesselam: “Ey Beni Beyaza, Ebu
Hind`i evlendirin, onunla evlenin!” buyurdu ve şunu ilave etti: “Eğer
tedavi için başvurduğunuz şeylerin birinde hayır varsa bu hacamattır.”
Hadis No 5662
Enes Bin Malik ‘Rivâyete göre,
müşârün-ileyh demiştir ki: Ebû Taybe (Nâfi`) Resûlullah salla`llahu
aleyhi ve sellem`i hacamat etti de Resûlullah Ebû Taybe`ye bir sâ`
(1040) dirhem hurma verilmesini emreyledi. (Bundan başka) Ebû Taybe`nin
efendisi (Hârise oğulları) na da, te`diyesi meşrut vergisini
hafifletmelerini emir buyurdu.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder